
Psychotherapie & psychodiagnostiek

INTEGRATIEVE PSYCHOTHERAPIE
​
Soms raakt een kind of jongere even uit balans. Je merkt dat het moeilijk wordt om grip te krijgen op wat er precies speelt en dat wat extra ondersteuning kan helpen om weer vooruit te gaan. Psychotherapie biedt dan een plek waar het even stil mag worden, waar gevoelens welkom zijn, waar woorden mogen groeien en waar stap voor stap weer ademruimte ontstaat. Psychotherapie mag zacht zijn. In die rust kan opnieuw ruimte ontstaan voor veerkracht, plezier en vertrouwen in zichzelf en de ander.
​
Wat is integratieve psychotherapie?
Integratieve psychotherapie vertrekt vanuit het idee dat elk kind en elke jongere uniek is. Er bestaat daarom geen vaste aanpak die voor iedereen werkt. In plaats van één vaste methode te volgen, combineer ik verschillende therapeutische invalshoeken op een manier die op dat moment het best aansluit bij jouw kind of bij jou als jongere (zoals spel- en belevingsgerichte therapie, creatieve therapie, gesprekstherapie, relaxatietherapie, lichaamsgerichte therapie, cognitieve therapie, oefeningen gericht op vaardigheden, ...). Therapie krijgt hierdoor een trager tempo, een zachtere toon en een dieper effect. We kijken niet enkel naar gedrag, maar vooral naar wat eronder leeft: gevoelens, gedachten, lichaamssignalen, relaties en betekenis. Het doel is niet om symptomen te bestrijden, maar om te begrijpen wat er binnenin gebeurt. Kinderen en jongeren mogen hier landen: niets moet, het tempo mag omlaag, en gevoelens mogen bestaan zonder oordeel.
​
Ouders als deel van het proces
Ouderbetrokkenheid is een belangrijk onderdeel in mijn manier van werken. Wanneer ik voel dat ouderbegeleiding nodig is om jouw kind goed te kunnen ondersteunen, verwacht ik dat ouders zich daarvoor willen engageren. In aparte oudergesprekken kijken we samen naar wat er speelt, hoe je kan aansluiten bij wat je kind nodig heeft, en hoe kleine veranderingen thuis of op school een verschil kunnen maken. Therapie werkt pas echt als ook de omgeving mee kan ademen.
Wat integratieve psychotherapie niét is
Integratieve psychotherapie is geen traject met snelle oplossingen of vaste stappenplannen. Soms leven er verwachtingen dat therapie kant-en-klare antwoorden biedt, maar zo werkt verandering niet. Er bestaat geen one-size-fits-all aanpak in therapie. Wat we wél doen, is samen zoeken naar wat er vanbinnen vastzit en stap voor stap ruimte geven aan wat weer in beweging mag komen. Echte verandering vraagt tijd, veiligheid, vertrouwen en groei van binnenuit. Integratieve psychotherapie is ook geen opvoedkundige begeleiding in de klassieke zin. We werken niet met regels, beloningen of gedragscorrectie, maar proberen te begrijpen wat er schuilgaat achter het gedrag: vaak iets wat moeilijk te dragen is. In ouderbegeleiding zoeken we daarom niet naar snelle oplossingen, maar naar meer afstemming en verbondenheid. Wanneer we samen met mildheid kijken naar wat vastloopt, ontstaat er beweging. Verandering gebeurt dan niet alleen bij het kind, maar ook rondom het kind.
​
Thema's waarvoor je terechtkan:
-
stress, onrust, overprikkeling en piekeren
-
emotieregulatie
-
faalangst en perfectionisme
-
sociale vaardigheden en weerbaarheid
-
zelfbeeld en zelfvertrouwen
-
identiteitsvragen
-
hoogsensitiviteit
-
neurodivergentie (bv. autisme, ADHD, Gilles de la Tourette, dyslexie, dyscalculie)
-
begrijpen en verwerken van een diagnose
-
pesten
-
veranderingen in het gezin (bv. echtscheiding, nieuw samengesteld gezin, verhuis, ...)
-
verlies, rouw en ziekte
​
PSYCHODIAGNOSTIEK
​
Soms is het wenselijk om via onderzoek een duidelijker beeld te krijgen van wat er aan de hand is. Psychodiagnostiek helpt om te begrijpen waarom iets moeilijk loopt en wat jouw kind nodig heeft om beter te functioneren. Resultaten worden steeds vertaald naar concrete handvaten voor thuis en school, zodat er begrip en richting ontstaat.
​
Volgende onderzoeken kunnen worden uitgevoerd:
Onderzoek naar ADHD (vanaf eerste leerjaar)
Onderzoek naar aandacht en concentratie is essentieel voor het identificeren van een aandachtstekortstoornis, al dan niet met hyperactiviteit/impulsiviteit. Er zijn drie beelden van ADHD:
​​
-
ADHD overwegend onoplettend beeld, waarbij ernstige en aanhoudende aandachtsproblemen centraal staan
-
ADHD overwegend hyperactief/impulsief beeld, waarbij ernstige en aanhoudende hyperactiviteit en impulsiviteit centraal staan
-
ADHD gecombineerd beeld, waarbij beide beelden samen voorkomen
​
Onderzoek naar autisme (vanaf 2,5 jaar)
Bij onderzoek naar autisme wordt o.a. specifiek gekeken naar ​sociale communicatie, sociale interactie, beperkte/repetitieve gedragspatronen, interesses of activiteiten, spel en verbeelding, over- of ondergevoeligheid voor zintuiglijke prikkels en theory of mind.
​
Intelligentieonderzoek (2,5 t.e.m. 16 jaar)
​Intelligentieonderzoek biedt inzicht in de cognitieve mogelijkheden van je kind en helpt bij het identificeren van kwaliteiten en aandachtspunten. De resultaten van dit onderzoek kunnen belangrijke handvaten bieden voor de ondersteuning, zowel thuis als op school. Intelligentieonderzoek kan zinvol zijn bij:
-
opstart logopedie (i.f.v. terugbetaling)
-
moeilijkheden op school (leerresultaten)
-
vermoeden van autisme, ADHD, leerstoornissen, hoogbegaafdheid, laagbegaafdheid
​
Sociaal-emotioneel onderzoek (ontwikkelingsleeftijd tussen 0 en 14 jaar)
​Onderzoek naar de sociaal-emotionele ontwikkeling brengt de sociaal-emotionele leeftijd van je kind in kaart. Door inzicht te krijgen in het emotioneel ontwikkelingsniveau, kunnen we bepalen hoe de omgeving beter kan inspelen op wat nodig is voor verdere groei. Emotionele draagkracht is immers van groot belang voor een gezonde en evenwichtige ontwikkeling.​​​​​​