top of page

Psychotherapie & psychodiagnostiek

Tijdens consultaties neem ik geen telefoon op, zodat ik mijn volle aandacht kan geven aan het kind, de jongere, of ouders. Je kan een boodschap inspreken op de voicemail of een e-mail sturen. Ik neem dan zo snel mogelijk contact met je op.

​

​​1. Aanmelding

Aanmelden kan op eigen initiatief of na doorverwijzing en verloopt bij voorkeur via het aanmeldformulier op de website. Binnen de twee werkdagen neem ik contact op.

​​

2. Intakegesprek

Wanneer een kind of jongere wordt aangemeld, starten we altijd met een intakegesprek met de ouder(s). In dat gesprek nemen we de tijd om samen stil te staan bij wat er speelt en is er ruimte om te vertellen, vragen te stellen, verwachtingen te verkennen en praktische informatie te delen.

Bij kinderen jonger dan 12 jaar is het kind zelf niet aanwezig. Zo kan je als ouder vrijuit spreken over je zorgen, zonder dat je kind hoeft mee te luisteren naar wat moeilijk is. Bij jongeren vanaf 12 jaar wordt het intakegesprek opgesplitst: eerst spreek ik met de ouder(s), en in een later gesprek met de jongere zelf.

​

3. Kennismaking met het kind of de jongere

Bij jonge kinderen verloopt de eerste sessie op een speelse en veilige manier. We maken kennis met elkaar en de ruimte en ik leg op een rustige en begrijpelijke manier uit wat therapie is, zodat je kind weet wat er gaat gebeuren en het hier niets fout kan doen. De nadruk ligt hierbij niet op vragen stellen, maar op veiligheid, contact en verbinding. â€‹Deze basis van vertrouwen is cruciaal voor een succesvolle verdere samenwerking.​​ Bij jongeren ligt de nadruk meer op het verkennen van hun eigen vragen of verwachtingen. We kijken samen wat de jongere bezighoudt, wat hij of zij hoopt dat therapie kan brengen en hoe we daaraan kunnen werken op een manier die bij hem of haar  past. Er is ruimte om te vertellen, te twijfelen of gewoon even te voelen hoe het is om hier te zijn, zonder druk of oordeel.

​​

4. Belevingsonderzoek

Voorafgaand aan therapie volgt een belevingsonderzoek (gemiddeld 3 sessies). Via spel, verhalen, tekeningen en gesprekken krijgen we zicht op hoe je kind de wereld ervaart, welke gevoelens spelen en wat moeilijk is. Het geeft inzicht in hoe je kind omgaat met emoties, relaties, uitdagingen en moeilijke gebeurtenissen. Het laat zien welke zorgen er spelen, maar ook welke krachten en talenten je kind heeft. De bevindingen worden zorgvuldig besproken met de ouders tijdens een adviesgesprek.

​

​​​5. Psychodiagnostisch onderzoek

Wanneer er nood is aan meer duidelijkheid over de aard van de moeilijkheden of wanneer een officiële diagnose wenselijk is, kan een psychodiagnostisch onderzoek worden opgestart (zie 'aanbod'). Hierbij wordt gebruik gemaakt van gerichte diagnostische tests en observaties, en vullen ouders, leerkrachten en eventueel je kind zelf vragenlijsten in. Hoe het psychodiagnostisch proces eruit ziet en welke onderzoeken relevant zijn, wordt zorgvuldig besproken tijdens het intakegesprek. Wanneer bepaalde tests reeds werden afgenomen en de resultaten nog voldoende recent en duidelijk zijn, hoeven bepaalde onderdelen niet opnieuw te worden afgenomen. Wanneer de onderzoeksvraag betrekking heeft op zowel autisme als ADHD, worden overlappende onderzoeksdelen uiteraard maar één keer afgenomen. Na het psychodiagnostisch onderzoek, is bij een indicatie een consultatie nodig bij een gespecialiseerd arts (psychiater of neuroloog) om de diagnose officieel te bevestigen.

​

6. Psychotherapie

Na de verkennende fase start de therapie. Therapie verloopt altijd op een manier die past bij het kind of de jongere. Voor jonge kinderen verloopt therapie meestal spel- en belevingsgericht. Dit is namelijk de natuurlijke taal waarmee kinderen zich uitdrukken. Via symboliek, verhalen of tekeningen kunnen gevoelens zichtbaar en hanteerbaar worden. Bij oudere kinderen en jongeren verloopt het proces vaker via gesprek en reflectie, soms aangevuld met creatieve of lichaamsgerichte oefeningen zoals ademhaling, ontspanning of visualisatie. Zo verbinden we hoofd en gevoel opnieuw met elkaar. Wat de vorm ook is, het gaat altijd over hetzelfde: leren begrijpen wat er vanbinnen leeft en ontdekken wat helpt om weer in evenwicht te komen.

 

Therapie vindt meestal wekelijks plaats op een vast moment, dat zorgt voor veiligheid en voorspelbaarheid. Wanneer het proces vordert, kan de frequentie afnemen naar tweewekelijks. Soms kiezen we ook voor een lagere frequentie omwille van praktische of financiële redenen. Dit wordt altijd in overleg besproken, afgestemd op wat haalbaar is. De duur van het therapeutisch proces is volledig afhankelijk van het tempo van jouw kind. ​Op het einde van het traject ronden we de therapeutische relatie die we samen hebben opgebouwd op een fijne manier af. Tijdens deze sessie(s) besteden we ook aandacht aan het versterken van de krachtbronnen, zodat je kind verder kan met de opgedane inzichten.

​

7. Afronding

Wanneer de doelen bereikt zijn of jouw kind voldoende draagkracht heeft opgebouwd, ronden we de therapie af. We kijken samen terug op wat veranderd is, welke inzichten zijn gegroeid en hoe er verder op eigen kracht kan worden voortgebouwd. â€‹

Kinderpraktijk Welp​

Esenweg 80a

8600 Diksmuide

België​

​

​Copyright © Kinderpraktijk Welp. Alle rechten voorbehouden.

 

​Privacybeleid

Disclaimer

  • Instagram
  • Facebook
bottom of page